KARADENİZ VE AZAK DENİZİ'NİN JEOPOLİTİĞİ
Karadeniz Jeopolitiği ve Rusya'nın Stratejik Su Yollarının Kontrolü: Kerç Boğazı ve Azak Denizi
Prof. Michele Chossudovsky yazdı
Tarihsel olarak, Doğu Kırım'daki Kerç boğazı hep stratejik bir rol oynamıştır.
Karadeniz'i Azak Denizi üzerinden Don ve Volga dahil Rusya'nın ana su yollarına bağlayan dar bir deniz geçidi oluşturur.
Hazar Denizi'nden (Volga-Don Kanalı üzerinden) Karadeniz ve Akdeniz'e uzanan stratejik deniz yolunun yanı sıra Karadeniz'den Moskova'ya deniz geçişini de sağlar.
Harita: Rusya'nın Avrupa kısmının Birleşik Derin Suyolu Sistemi.
Volga ayrıca Hazar Denizi'ni Baltık Denizi'ne ve Volga-Baltık Su Yolu üzerinden Kuzey Denizi yoluna bağlar. (Yukarıdaki harita)
Volga, Neva Nehri ve St Petersburg'a (Onega, Ladoga gölleri aracılığıyla) bir kanal sistemine bağlıdır. (Aşağıdaki haritaya bakın)
Söz konusu olan, Karadeniz ve Hazar Denizi'ni Baltık ve Kuzey Denizi Rotası'na bağlayan entegre bir su yolları sistemidir.
Bu bağlamda, Doğu Kırım'daki dar Kerç Boğazı stratejiktir.
2014 yılındaki Rusya ile Kırım'ın birleşmesi, Karadeniz Havzasının Coğrafyasını ve Jeopolitik Satranç Tahtasını Yeniden Tanımlıyor
2014'ten bu yana, Kırım'ın Rusya Federasyonu ile yeniden birleşmesi, uzun süredir devam eden hedefi Ukrayna'yı NATO'ya entegre etmek ve Batı'nın Karadeniz havzasındaki askeri varlığını genişletmek olan ABD-NATO için büyük bir gerilemeyi temsil ediyordu.
Ukrayna Savaşı Üzerine Kısa Gözlemler: Azak Denizi Stratejiktir. Ukrayna'nın Deniz Erişimi Yok.
Ukrayna Savaşı ile ilgili olarak, Rusya'nın Kerç Boğazı üzerindeki kontrolü kilit bir rol oynamaktadır. Son gelişmelerde (Haziran 2022), Rusya şimdi Azak Denizi havzasının tamamını kontrol ediyor.
Ukrayna'nın Azak Denizi'ne ve Doğu Ukrayna'ya deniz erişimi olmadığı gibi Karadeniz'de de deniz gücü yok.
Donanma olmadan Ukrayna bu savaşı kazanamaz.
İstanbul'da Mart ayı sonlarında başlatılan ve sabote edilen Barış Müzakereleri tek çözümdür.
Ukrayna'nın Batı Azak kıyı şeridindeki Berdyansk Deniz Üssü (Zelensky'nin 2020 girişimi) Rus kontrolü altında. Mariupol'den Kherson'a kadar uzanan tüm büyük limanlar Rus kontrolü altında.
Rusya, Kherson'u işgal ediyor ve Ukrayna'nın ana nehir yolu olan Dinyeper'in Karadeniz'e ve Karadeniz'den geçişini kontrol ediyor (aşağıdaki ikinci haritaya bakın: Dinyeper bazı bakımlardan bir deniz yoludur.) Dinyeper, tahıl kargo taşımacılığının önemli bir koridorudur.
Ukrayna Savaşı bağlamında, Rus kuvvetleri Donetsk ve Lugansk'taki askeri konuşlanmaları aracılığıyla Azak Denizi havzasının tamamı üzerindeki kontrollerini pekiştirdi.
Aşağıdaki harita (2 Haziran 2022), Lugansk'ın kuzeyinden (Kharkov'un karşısındaki bölgeler) Dinyeper üzerindeki Kherson'a kadar konuşlanma ve Rus kontrolü alanlarını gösteriyor.
Yukarıda belirtildiği gibi, Kerç Boğazı, Karadeniz'i Azak denizi üzerinden Volga'ya ve ardından Saint Petersburg ve Baltık Denizi'ne ulaşan Volga Don Kanalı'na bağlar.
Volga ayrıca Moskova nehri ve Volga-Moskva kanalı üzerinden Moskova'ya bağlanır.
Not: Hazar Denizi havzası “karayla çevrili”dir. Akdeniz'e ve Atlantik Okyanusu'na erişim sadece Volga üzerindendir. Aynısı, Baltık Denizi üzerinden Atlantik'e veya Beyaz Deniz, Barents Denizi ve Kuzeydoğu Arktik Geçidi üzerinden Pasifik'e erişimi için de geçerlidir.
Stratejik su yolları. Özetle
Hazar Denizi- Volga, Volga-Don Kanalı, Don, – Azak Denizi -Karadeniz, Akdeniz
Karadeniz- Azak Denizi -Don- Volga Don Kanalı -Volga -Volga-Moskva Kanalı, Moskova Nehri, Moskova
Karadeniz- Azak Denizi -Don- Volga Don Kanalı -Volga -Neva, St Petersburg, Baltık Denizi
Hazar Denizi, Volga, Neva, Svir, Onega Gölü, Beyaz Deniz Kanalı, Kuzey Denizi ve Kuzeydoğu Arktik Geçidi
Volga - Don Kanalı
Kerç Boğazı Ekseninde Rusya-Ukrayna İlişkileri
Aralık 2013'te Moskova, Kiev'deki Yanukoviç hükümeti ile Kerç Boğazı üzerinden Doğu Kırım'ı (Ukrayna'nın bir parçasıydı) Rusya'nın Krasnodar bölgesi ile birleştiren bir köprü inşasına ilişkin ikili bir anlaşma imzaladı.
Bu anlaşma, iki hükümet arasında Nisan 2010'da imzalanan ilk anlaşmanın devamı niteliğindeydi.
Köprünün inşaatına ilişkin Rusya-Ukrayna 2013 anlaşması, 16 Mart 2014'ten önce de zaten rafa kaldırılmıştı.
Alttaki resim: yeni Kerch köprüsü, Doğu Kırım'ı (kara ve demiryolu taşımacılığı) Rusya'nın Krasnodar bölgesine bağlar.
Kırım'ın Rusya ile birleşmesi referandumdan önce zaten "yoldaydı", bir nevi "oldubittiydi" (fait accompli) .
16 Mart 2014 Referandumu'ndan yaklaşık iki hafta önce, Ukrayna'daki siyasi krizin zirvesinde, Rusya Başbakanı Dmitry Medvedev, devlet yol inşaat şirketi Avtodor'a ve “Rus Karayolları”na, Kerç Boğazı boyunca uzanacak bir köprünün inşasını denetleyecek bir yan şirket kurma emri verdi.
Bu köprü, Doğu ve Batı Avrupa'yı Hazar Denizi havzası, Kazakistan ve Çin'e bağlayan tren ulaşım güzergahlarına yöneliktir.
Bu nedenle, Avrasya Projesi'nin (Çin'in Kuşak ve Yol girişimiyle bağlantılı) ayrılmaz bir parçasıdır.
KAYNAK:
https://www.globalresearch.ca/black-sea-geopolitics-and-russias-control-of-strategic-waterways-the-kerch-strait-and-the-sea-of-azov/5661045
Yorumlar
Yorum Gönder